Ga één regel verder Geregistreerd copyright by A. Emmes, Utrecht 2002. Alleen deze tekst
 Ga naar de homepage.  Ga naar de algemene trefwoordelijst. Hele bladzijde of verander alleen het gele menu

Ga één pijl terug Roken, Met dank aan lidia die deze bijdrage heeft verzorgd
Het stukje over roken:

In Nederland overlijden per jaar 18.000 mensen vroegtijdig door roken. (Vitaal denken, 1997/1998, Dharma Singh Khalsa, M.D.)
Roken is een vreemde gewoonte, waar veel niet-rokers last van hebben. Te denken valt aan mensen met CARA, andere longziekten (ook bijv. een vroeger doorgemaakte TBC dat littekens op de longen heeft achtergelaten), verkoudheden, mensen met contactlenzen, mensen die gestopt zijn met roken en die daar weer trek in krijgen door de geur van de sigarettenrook, zwangeren die misselijk worden van de geur, etc. Niet-rokers kunnen vaak de rook van andere mensen proeven op hun tong, waardoor een lekkere maaltijd in een restaurant plotseling lang niet meer zo lekker smaakt als er iemand in hun omgeving begint te roken. Eigenlijk is roken dus bijzonder asociaal als je dat doet in de omgeving van niet-rokers.

In Nederland mag je al blij zijn als er in een restaurant een plekje voor niet-rokers is gereserveerd. In Amerika is dat veel beter geregeld. Daar zijn in restaurants plekjes gereserveerd voor rokers en veel restaurants zijn helemaal rookvrij.

Roken is bijzonder ongezond. Één op de twee rokers sterft aan de gevolgen van roken. Mij lijkt het prettiger om dood te gaan van ouderdom, dan om heel langzaam dood te gaan door bijv. long-, keel- of blaaskanker.
  1. The Columbia University zegt er het volgende van: Smoking can speed up the damaging effects of multiple sclerosis (MS). Niet alleen verergeren de symptomen van MS zich, als je 25 jaar lang dagelijks een pakje sigaretten hebt gerookt, dan heb je een 70% hogere kans dat je MS gaat krijgen. Amerikaanse artsen vermoeden daarom dat sigaretten een stof bevatten dat het zenuwstelsel ernstig beschadigt.
  2. Roken tast de luchtwegen aan. Je raakt daardoor sneller buiten adem en je hebt een grotere kans op chronische heesheid, chronische bronchitis, longemfyseem en mond-, lip-, tong-, strottenhoofd-, keel- en longkanker. Als je astma hebt vergroot roken de kans op een astma-aanval.
  3. Door roken heb je meer kans op blaas-, alvleesklier- en slokdarmkanker.
  4. Roken vergroot de kans op hart- en vaatziektes, zoals een hartaanval of een aneurisma. Een aneurisma is een verwijding van een bloedvat, dat in een ongunstig geval kan leiden tot een scheurtje in de vaatwand. Als zo’n scheurtje ontstaat, is de kans groot dat je binnen enkele minuten dood gaat. Ongeveer 20% van de stervensgevallen door hart- en vaatziekten zijn een direct gevolg van roken.
  5. Roken verergert de klachten van hooikoortspatiënten.
  6. Volgens een Zweeds onderzoek hebben rokers een acht maal hogere kans om de ziekte van Basedow (een schildklierafwijking) te krijgen. Als je last hebt van de ziekte van Basedow, dan werk je een therapeutische behandeling ernstig tegen door te roken.
  7. Nicotine zorgt voor vernauwing van de bloedvaten die zuurstof naar de hersenen transporteren.
  8. Roken vermindert ook de zuurstoftoevoer naar allerlei andere weefsels, waaronder de huid.
  9. Roken vermindert de geslachtsdrift en creëert bij mannen duidelijke erectieproblemen. Onder niet-rokers heeft maar 21% problemen met erecties, onder rokers daarentegen 56%. (Medical Tribune)
  10. Diabetici en hartpatiënten wordt helemaal afgeraden om te roken. Voor de erectiele disfunctie (een potentiestoornis) zijn voor een deel dezelfde risicofactoren verantwoordelijk als bij een hartinfarct. Het roken speelt daarbij ook een gevaarlijke rol.
  11. Roken veroorzaakt tanderosie, vlekken op de tanden en een slechte adem.
  12. Het neusslijmvlies kan door roken uitdrogen.
  13. Roken verergert snurken.
  14. Roken veroorzaakt botontkalking, omdat een aantal stoffen die zich in sigarettenrook bevinden zich binden aan calcium. Vitamine D, die ook belangrijk is voor de botopbouw, oxideert onder invloed van de sigarettenrook.
  15. Rokers zijn minder vruchtbaar. Wanneer minstens één van de twee partners rookte voor een kunstmatige bevruchting, bleek de kans om niet zwanger te worden bijna tweeënhalf maal zo groot als bij niet-rokende paren. (Beter, gezond en blij leven, nr. 3 herfst 2001)
  16. Roken is slecht voor de nieren.
  17. Roken schaadt de weerstand.
  18. In tabaksrook zit acetaldehyde. Dit vernietigt de vitamines B1, B6 en C.
  19. Veel roken kan de werking van vitamine B12 teniet doen.
  20. Tabak vermindert de resorptie van de vitamines A, B2, pantotheenzuur, foliumzuur, E en H (biotine) en de mineralen kalium, vanadium en zwavel.
  21. In tabaksrook zit koolmonoxide, dit belemmert het zuurstoftransport door het bloed.
  22. Roken vermindert de hoeveelheid en structuur van collageen, een belangrijke bouwstof van bindweefsel.
  23. Hierdoor sluit een wond langzamer. Daarom worden wonden van rokers vijf keer zo vaak geïnfecteerd met bacteriën dan wonden van niet-rokers.
  24. Hierdoor wordt de huid sneller oud. (De zgn. rokerslijntjes op de bovenlip van rokers worden zowel hierdoor als door het vaak aanspannen van de spiertjes van de bovenlip veroorzaakt.)
  25. Door roken produceer je meer speeksel. Dit zorgt voor een ruimere hoeveelheid darmgassen.
  26. Sigarettenrook kan in je lichaam de enzymen remmen die nodig zijn voor een goede vertering en stofwisseling. Hierdoor kan je sneller moe worden.
  27. Stop in ieder geval als je zwanger bent, want roken
    1. verhoogt de kans op een miskraam
    2. verhoogt de kans op een vroeggeboorte
    3. zorgt ervoor dat het geboortegewicht van baby’s van rokende moeders gemiddeld 250 gram lager ligt
    4. vergroot de kans op luchtweginfecties van baby’s
    5. vergroot de kans op wiegendood van kinderen in hun eerste levensjaar
    6. vermindert de resorptie van foliumzuur in het bloed. Deze verlaging vergroot de kans op de geboorte van een kind met een neurale-buisdefect (open ruggetje)
    7. verhoogt de kans dat je kind later last krijgt van ADHD.
    8. Ook roken in de buurt van een baby is slecht omdat dit ook de kans op wiegendood en luchtweginfecties vergroot.
    9. De schadelijke stoffen die zich in tabak bevinden, komen door roken (ook door meeroken) terecht in de moedermelk.
Meer informatie vind je op www.kankerbestrijding.nl

Volgens een onderzoek van het Britse the Action on Smoking and Health is de helft van 9000 ondervraagde rokers ervan overtuigd dat ze binnen twee jaar kunnen stoppen met roken. Statistieken wijzen echter uit dat dit slechts 6% van de rokers echt lukt. 78 % van de jongeren gaven aan nooit meer te beginnen met roken als ze een tweede kans kregen. Het stoppen met roken is voor veel mensen moeilijk, maar er zijn gelukkig zaken die dat eenvoudiger kunnen maken:
  1. Als je hulp aan je huisarts vraagt als je wilt stoppen met roken, dan is de kans dat het stoppen lukt tweemaal zo hoog als wanneer je dat alleen of met je partner probeert.
  2. Door het innemen van extra vitamine C en B-complex stimuleer je het lichaam om sneller te ontgiften en het gaat bovendien de stress tegen die het stoppen met roken met zich meebrengt.
  3. Acupunctuur kan helpen om het verlangen naar een sigaret sterk te verminderen.
  4. Het verlangen naar nicotine kan vermeden worden door het gebruik van nicotinepleisters en nicotinekauwgom.
  5. Volg de methode van Allen Carr en je houdt op met roken zonder dat je daar noemenswaardig last van hebt.
  6. Bedenk dat
    1. roken niet helpt tegen verveling of stress
    2. roken niet gebruikt kan worden om je beter te concentreren of te ontspannen. Dat zijn slechts praatjes die de tabaksindustrie ons wil doen geloven.
    3. Als je de sigaret mist omdat je niets in je mond of je handen hebt, kauw dan op een tandenstoker of speel met een balpen o.i.d.
Bedenk wat voor voordelen het stoppen met roken voor je heeft: je risico op allerlei soorten kanker wordt minder, je bloeddruk kan lager worden, je immuunsysteem wordt sterker, je longcapaciteit wordt groter, je eten gaat je beter smaken, je hebt minder kans op impotentie, enz.