Ga ÚÚn regel verder Geregistreerd copyright by A. Emmes, Utrecht 2002. Alleen deze tekst
 Ga naar de homepage.  Ga naar de algemene trefwoordelijst. Hele bladzijde of verander alleen het gele menu

Ga ÚÚn pijl terug E-43. Een bijdrage van Lidia over weerstand en humeur en oefening voor goed humeur en candida

Weerstand verhogen valt niet mee als je last hebt van MS. Ik weet er al aardig wat van, maar om mijn weerstand optimaal te krijgen lukt me nog steeds niet. Een gezond mens moet in twee jaar van wratjes af zijn, maar ik doe daar veel langer over. Voor de rest gaat het wel goed met mijn weerstand. De volgende keer stuur ik wel iets op over wratjes. Het volgende stukje mag je op je site zetten:

[De bron van de stelligheid in dit stukje komt voort uit Lidia's overtuiging n.a.v. onder andere haar eigen ervaringen. A.E.]

Weerstand
Misschien was je gewend om af en toe je weerstand te verhogen door het nemen van echinacea-preparaten. Voor MS-patiŰnten (en ook voor andere mensen met een auto-immuun-ziekte) is dit echter geen geschikt middel. Ook catĺs claw is niet geschikt voor deze mensen.
Je weerstand kan je verhogen door:

Je humeur be´nvloedt je weerstand
Humor speelt een grote rol in het leven van mensen. We zeggen niet voor niets dat lachen gezond is. Hoe gezond dat wel is, is door wetenschappers aan het eind van de vorige eeuw en het begin van deze eeuw onderzocht. Lachen en humor blijken de hoeveelheid immunoglobine A (igA) te verhogen. IgA wordt geproduceerd door klierachtige cellen in de luchtwegen, het maag-darmkanaal en de vagina. Omdat het zich bindt aan allergenen, bacteriŰn en virussen die zich aan het slijmvlies kunnen hechten, voorkomt het (mits in voldoende mate aanwezig) dat zich in deze organen infecties of ontstekingen (bijv. griep of verkoudheid) kunnen ontstaan.
Het immuunsysteem van de luchtwegen, de maag, de darmen en de vagina worden dus door humor versterkt.
Kijk daarom regelmatig naar een comedy (als je dat leuk vindt tenminste), lees eens een humoristisch boek of zoek eens naar moppen op Internet. [Of zie de humorbladzijde op deze site]

Wist je trouwens dat een lachbui pijn vermindert? Als je lacht produceren je hersenen endorfine. Dit is een morfine-achtige stof dat pijn vermindert, rustgevend is en de aanmaak van antistoffen activeert.

Langdurige stress is slecht voor dit deel van je immuunsysteem, maar het is waarschijnlijk goed mogelijk om door lachen veel minder last van stress te hebben.

Dus, lachen maar. En als een ander lacht als je verkeerde woorden gebruikt, als je plotseling rare bewegingen maakt of heel gek moet hikken, dan probeer je gewoon om die gekke dingen te relativeren en van een afstandje te bekijken. Grote kans dat je er dan zelf ook om moet lachen. Als je je eraan ergert dat een ander om je lacht, dan heb je daar alleen jezelf mee.

Weerstand staat dus in een direct verband met je humeur. Volgens Mind kan je je humeur eenvoudig be´nvloeden door het eten dat je eet. Goed voor het humeur zijn:
Slecht voor je humeur zijn:. Sommige mensen krijgen een slechter humeur door:
Het persbericht van de BBC d.d. 14/11/2000 betreffende het standpunt van Mind over de invloed van voeding kan je vinden op news.bbc.co/hi/english/health/newsid_1021000/1021676.stm.
Mind (The National Association for Mental Health), 15-19 Broadway, London E15 4BQ, Internet www.mind.org.uk.

Je kan je humeur ook positief be´nvloeden met Sint Janskruid.
Je humeur wordt ook be´nvloed door de kleuren om je heen.
Zo is oranje de kleur van blijdschap en geluk. Het werkt stimulerend, tegen depressies en stopt dat je medelijden met jezelf hebt. Het is niet de bedoeling dat je meteen je huis in die kleur schildert, maar er af en toe bewust naar kijken kan zeer prettig zijn.
[Dezelfde kleuren kunnen op verschillende momenten een andere werking hebben, zul je dan waarschijnlijk gaan ontdekken. A.E.]

Een oefening om een beter humeur te krijgen:
Doe deze oefening voor het eten, omdat je de reflexpunten op je handen stimuleert en dit een minder goed effect heeft als je pas hebt gegeten. Vouw je handen met je vingers ineengestrengeld. Wrijf je handpalmen over elkaar. Doe dit steeds steviger totdat je handen helemaal warm worden. Op deze manier activeer je je lever en je humeur gaat vooruit. [In de handpalmen zitten ook de hart-relexpunten, en de lever stimuleren wanneer je al boos bent, kan dan ook helpen om in woedeaanval te ontaarden. A.E.]

Candida
In MenSen hebben ze problemen met een Belgische arts (o.i.d.) die beweert dat MS en het chronisch vermoeidheidssyndroom overeenkomsten hebben. Het lijkt mij dat hij daar gedeeltelijk wel gelijk in kan hebben. Veel mensen (ik geloof wel 3/4 van de bevolking in het Westen) hebben last van een candida-infectie. (Candida is volgens mij een belangrijke veroorzaker van CVS.) Mensen die last hebben van MS hebben natuurlijk sowieso meer last van vermoeidheid en bovendien een grotere kans op candida omdat ze vaker antibiotica gebruiken. Omdat ik zelf al meerdere keren last heb gehad van candida heb ik daar al wat gegevens over verzameld. Ook dat moet nog verder uitgewerkt worden. Vroeger stond er heel uitgebreide info over op Internet, maar dat is nu helaas verdwenen.